Under min sista dag i Rom kändes det som att jag sprang slutspurten i ett långt, långt lopp. Timmarna på dagen gick långsamt när packningen gjordes klar. Projektet att tömma kyl, frys och skafferi genererade en intressant matdag (exempel: åt kokade haricots verts till frukost och en två månader gammal nedfrusen matlåda till lunch). På kvällen tog jag mig till restaurangen där "den sista måltiden" skulle äga rum. Trots att jag gick dit med en sorts nedstämdhet blev kvällen en succé, mycket tack vare Jill som hade ordnat en hedersplats åt mig och dessutom höll ett tal som framkallade tårar hos fler än mig. Efter middagen tog vi en sista gruppbild med alla tio och en efter en droppade folk sedan av.  

Strax efter midnatt var vi fem personer kvar och Joost fick nys om att jag aldrig kastat något mynt i Fontana di Trevi. Därför blev min sista "utflykt" med Rom-kompisarna en nattlig promenad till denna byggnadsstora fontän. Vid tvåtiden letade jag upp en vespa och körde hem i den sommarvarma natten, samma väg som jag traskade hem första utekvällen. Och cirkeln slöts.

 

 

Kommentera

Publiceras ej